Kreditkort, medlemskort, cashback, medlemskap…Listan kan göras lång på olika tjänster i samhället som ger återbäring. Främst handlar det om att återbäring ges i förhållande till hur mycket man handlar men det kan även finnas andra faktorer som avgör återbäringens storlek. Här presenterar vi några av de vanligaste frågorna som brukar uppkomma kring cashback.
Hur kan jag få pengar för att shoppa?
När någon av de svenska tjänsterna för cashbackshopping används vid shopping online ges återbäring på de köp som genomförs. Ibland framställs det att man ”får pengar för att shoppa” vilket däremot är lite missvisande. Man får däremot återbäring i likhet med många andra återbäringssystem.
Orsaken att återbäring kan ges är att E-handlarna uppskattar att de får fler kunder och att portalerna som erbjuder cashback leder in besökare till deras butik. Som ”tack” ger de en ersättning som portalen och den som handlat delar på.
Gäller det i alla affärer online?
Nej, för att kunna få återbäring krävs det att E-butiken har ett samarbete med den cashbackportal som används. Det varierar lite hur många olika butiker som samarbetar med det är inte ovanligt med 100 – 500 st.
Varför ges återbäring enbart vid E-butiker?
Återbäringstjänster bygger helt och hållet på ett digitalt spårsystem som innebär att bonusen kan betalas ut till rätt person. Än så länge finns det därmed bara dessa tjänster vid köp hos E-butiker. För att få återbäring i fysiska butiker rekommenderas att man går med i butikens kundklubb. Väldigt många butiker (inte minst klädbutiker) har kundklubbar där man samlar poäng på alla inköpen. Poäng som i längden kan ge en rejäl rabattkupong eller till och med gratis produkter.
Är det värt det? Finns det bättre vägar till återbäring?
Som nämnts i inledningen finns flera vägar till återbäring. Du kan exempelvis få det genom att betala med ett kreditkort, vara medlem i en kundklubb eller handla via cashbackshopping. Generellt ges högst återbäring på just återbäringsföretag men ingen regel utan undantag…
Samtidigt kan det ibland gå att använda flera bonusvägar vid ett och samma inköp. Det är exempelvis inte ovanligt att man kan få cashback samtidigt som poäng samlas i kundklubben.